Friday, February 2, 2007

Mat på ett kick

Det här är en supergod maträtt som både går snabbt att laga och är hyfsat billig. Jag har inget namn på den, här hemma kallas den bara för "den där rätten, du vet"...

Tagliatelle
Kräftstjärtar i lake - jag brukar köpa ICA's på burk.
100 gram ruccolasallad
1 pkt körsbärstomater
1 rödlök
Fetaost - jag brukar lägga i en hel "fyrkant"
Crème Fraiche - jag brukar använda Mini Fraiche, blir också jättegott.
Några droppar pressad citron - inte för mycket, då tar den sura smaken överhanden!
Salt, peppar
Ev. lite färsk chili, finhackad alt cayennepeppar (om man vill)

Börja med att koka upp vattnet till pastan. Vänta tills vattnet nästan kokar innan du börjar laga maten, annars blir kräftstjärtarna gummiaktiga. Grönsakerna ska dessutom vara lite "krispiga".
Förbered gärna genom att hacka ruccolan fint, halvera körsbärstomaterna, hacka rödlöken och skära fetaosten i små bitar.

Häll crème fraichen direkt i en stekpanna/kastrull. OBS! Ingen olja eller fett behövs. (Relativt hög värme, dock inte max) Häll i löken och fetaosten. Rör om. Vänta någon minut och häll sedan i ruccolan och tomathalvorna. Rör om. I med kräftstjärtarna (sila bort laken först) och rör om. Kräftstjärtarna ska bara bli varma. Pressa över lite citron. Garnera eventuellt med lite citronzest.

Just det - salta och peppra efter behag. Smaka av.

Servera med pastan och vitlöksbröd.

Smaklig måltid.

Shit, nu blev jag hungrig.

No comments: